EV opladen over de stoep in twee op de drie gemeentes verboden

Wil je de accu van je elektrische voertuig opladen, dan is de voordeligste optie nog steeds om dit vanuit thuis te doen. Het liefst met de groene stroom, verkregen van je eigen zonnepanelen. Je kunt op deze manier namelijk gratis laden. Toch is het in maar liefst twee op de drie gemeentes niet toegestaan om de kabel over de stoep neer te leggen. Hoe zit dit precies? Ontdek het in deze blog!

Laden aan huis versus openbaar

Het grote voordeel van laden aan huis is dat je elke dag met een volle accu naar je werk of andere bestemming kunt rijden, zonder het stroomnetwerk te overbelasten. Je laadt op deze manier namelijk op tijdens de daluren, in plaats van tijdens de piekuren. Ook financieel is dit aantrekkelijk. Bij een openbare laadpaal ligt het gemiddelde tarief rond de 45 cent per kilowattuur. Aan huis ligt dit bedrag rond de 28 cent, indien je een in het bezit bent van een vast contract. Indien je gebruik maakt van een dynamisch contract in combinatie met je eigen zonnepanelen, ligt dit tarief nog lager. Hoe gunstiger het tijdstip is waarop je oplaadt, hoe voordeliger het is.

Energiebedrijf Zonneplan signaleert probleem

Een laadpaal aan huis lijkt dus de meest ideale manier van je accu opladen. Toch is er een belangrijk probleem in kaart gebracht door energiebedrijf Zonneplan. In slechts één op de drie Nederlandse gemeentes is het namelijk toegestaan om de laadkabel over de stoep te laten gaan. Woon je in een gemeente waar het dus wel is toegestaan, dan kun je ook zonder eigen oprit eenvoudig laden. Of dit wel of niet is toegestaan in jouw wijk, hangt af van de locatie waar je woont. Zo zijn er bijvoorbeeld ook speciale regels waarbij een draaibare laad-arm dan weer wel is toegestaan.

Kabelgoottegels bieden een oplossing

Wellicht heb je wel al eens gehoord van kabelgoottegels. Zo niet: dit zijn laadkabels die in de stoep zitten verwerkt. Volgens het onderzoek van Zonneplan heeft een kwart van de gemeentes in Nederland deze innovatieve manier van laden getest, nu of in het verleden. Met name in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant is dit een populaire manier van het opladen van je voertuig. Toch is het dan weer in Drenthe, Groningen en Limburg niet toegestaan om gebruik te maken van de kabelgoottegels. Wellicht wordt dit veroorzaakt door de lagere vraag naar laadmogelijkheden buiten je eigen oprit. Hier hebben de meeste bewoners namelijk een parkeerplaats op eigen terrein. Hier is het wel toegestaan om een laadkabel naar je elektrische auto te laten gaan.

Ongelijke verdeling laadpalen

Een laatste belangrijke constatering uit het onderzoek van energiebedrijf Zonneplan is het aantal openbare en privé laadpalen dat ongelijk verdeeld is. In bijvoorbeeld de rijke gemeente Laren heeft 1 op de 3 woningen een eigen laadpaal. Gemiddeld ligt dit aantal een stuk hoger, namelijk rond de 1 op de 12 huishoudens per privé laadpaal. Ook Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan zijn rijke gemeentes waarbij 1 op de 5 huishoudens op eigen terrein hun elektrische voertuig op kunnen laden. Er kan hierdoor worden gesteld dat hoe rijker de gemeente is, hoe meer geld en ruimte er is voor een laadpaal aan huis.