Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

EV’s in België steeds populairder

Elektrisch rijden wordt steeds populairder in België; 1 op de 4 nieuwe auto’s is elektrisch. De Belgische markt heeft echter wel een lichte daling gezien van 0,4% van geregistreerde auto’s. In totaal werden er 263.408 auto’s geregistreerd, waarvan bijna een kwart elektrisch. 

Toename ondersteunt door subsidies 

De toename is te danken aan de subsidies die de overheid verstrekt aan mensen die een nieuwe of tweedehands elektrische auto willen aanschaffen. Dit is een bedrag van ruim 5000 euro. Hoewel de kosten voor een EV natuurlijk een stuk hoger liggen, helpt deze subsidie wel om het verschil tussen een traditionele brandstofauto en EV te verkleinen. 

Het is echter nog maar de vraag hoe lang deze groei zich blijft voortzetten. Net als Nederland, is België namelijk van plan om deze subsidies en voordelen voor elektrisch rijden vanaf volgend jaar flink te gaan terugschroeven. Dit zal mensen er misschien van weerhouden om EV’s te kopen, aangezien de kosten dan weer een stuk hoger gaan oplopen. 

Wil je meer weten over de kosten van elektrisch rijden?

Budget subsidie bijna op 

Sinds februari kunnen particulieren een aanvraag doen voor deze subsidie voor EV’s die sinds september 2023 gekocht zijn. Hier is ondertussen al bijna 2.006 keer gebruik van gemaakt. Dit is meer dan de Belgische overheid had verwacht, want de pot met EV-subsidie was na één maand al meer dan de helft op. Al deze aanvragen hebben samen ruim 9,2 miljoen euro gekost. 

De subsidieregeling in Nederland ligt een stuk lager. Hier kunnen particulieren beroep doen op een bedrag van maximaal 2.950 euro. Hier hebben echter wel meer mensen gebruik van gemaakt dan de subsidie in België, waardoor Nederland al ruim dan een miljoen meer dan onze zuiderburen kwijt is. Deze regeling zal echter ook eind dit jaar aflopen. 

Chinese EV’s rukken op 

EV’s uit China spelen ook een grote rol op de automarkt in Europa. Aangezien de Chinese overheid veel meer ondersteuning en subsidie biedt aan de ontwikkeling van zulke auto’s, kunnen producenten daar veel goedkoper produceren en exporteren. Hierdoor zijn er steeds meer Chinese EV-modellen op de Europese wegen te vinden.  

Merken zoals BYD (Build Your Dreams) verkochten dit jaar bijvoorbeeld 1.000 exemplaren in België. Dit was een jaar geleden nog maar een kwart van dit aantal. Het valt nog maar te bezien of deze groei stand zal houden, want de Europese Commissie wil hogere importtarieven voor EV’s uit China. Hiermee wil het de Europese markt en zijn producenten beschermen tegen Chinese bodemprijzen. 

Of deze maatregel bevorderlijk zal zijn voor de groene transitie is te betwijfelen. Sommige denken dat het de traditionele autofabrikanten ervan zal weerhouden om snel te verduurzamen, aangezien de competitie van buitenaf minder bedreigend zal zijn.

Wil je meer weten over de maatregelen vanuit de Europese Commissie?