Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Europese Commissie wil hogere importtarieven voor EV’s uit China

Chinese EV’s zullen binnenkort hogere importtarieven moeten betalen als ze naar Europa verscheept worden. Dit is een maatregel die de Europese Commissie heeft aangekondigd om de Europese markt en producenten te beschermen. Maar zijn deze hogere importtarieven wel wenselijk? Of zal het de transitie naar duurzamer transport alleen maar verhinderen? 

Chinese subsidie maakt EV niet per se goedkoper 

Uit eigen onderzoek van de Commissie blijkt dat Chinese producenten van elektrische auto’s profiteren van een subsidiëring vanuit de overheid. Hierdoor is het mogelijk om EV’s een stuk goedkoper te verkopen in Europa.  Om de concurrentiepositie van de Europese markt te verbeteren, ziet de Commissie deze importmaatregel dus als een noodzakelijke stap. 

Echter is deze nieuwe maatregel gedeeltelijk in strijd met het doel van Europese Unie om EV’s toegankelijker te maken voor meer mensen. Dit kan alleen als er meer prijsklassen beschikbaar zijn waar mensen uit kunnen kiezen. De gemiddelde prijs voor een EV op de Europese markt ligt relatief gezien nog steeds hoog, waardoor de toegankelijkheid tot elektrisch rijden dus niet voor iedereen is weggelegd.  

Een goedkope import vanuit China zou voor meer mensen de deur naar elektrisch rijden kunnen open zetten. Echter moet hier wel een kanttekening bij gegeven worden. Hoogleraar automotive bij TU Delft, Maarten Steinbuch, gelooft namelijk niet dat zulke Chinese EV’s veel goedkoper zullen zijn dan Europese modellen. Zo is een goed chinees model al ruim 40.000 euro, wat in dezelfde prijsklasse valt als bijvoorbeeld Tesla of Volkswagen. 

China heeft een groeiend marktaandeel in Europa

In de afgelopen jaren is het marktaandeel van China in de auto-industrie steeds meer gaan groeien. Afgelopen jaar was ruim 8 procent van de elektrische auto’s die in Europa zijn verkocht, van een Chinees merk. Chinese fabrikanten worden dus steeds actiever op de Europese markt. Zo gaat het Chinese smartphone merk Xiaomi binnenkort zijn eigen EV lanceren. Dit groeiende marktaandeel zorgt dus voor argwaan bij de Europese Commissie. 

Vooral op het gebied van privacy zijn er momenteel veel vraagtekens. EV’s staan namelijk draadloos verbonden met de fabrikant, waardoor zij toegang hebben tot aanzienlijk veel gebruikersdata. China heeft een beroerde reputatie omtrent privacy en spionage. Hierdoor zijn er veel speculaties over deze geïmporteerde auto’s. 

China is zelfs van plan om vanaf 2025 een gedeelte van hun productie te verplaatsen naar Europa, zodra de Europese milieunorm Euro 7 van kracht gaat. De productiekosten voor benzine- en dieselauto’s zullen tegelijkertijd stijgen. Dit maakt het een uitstekende kans om betaalbare EV’s te produceren. 

Vertraagt zo’n maatregel de groene transitie? 

Duitse fabrikanten – zoals BMW, Daimler-Mercedes en Volkswagen – hebben al hun kritiek geuit op de hogere importtarieven die vanuit de Europese Commissie worden gesteld. Samen met Chinese producenten hebben zij namelijk bijna 20% van het marktaandeel van Europa. Wanneer zij gezamenlijk hun prijzen voor EV’s gaan verhogen, zal dit uiteindelijk nadelig uitpakken voor de consument. 

Zulke importtarieven zouden dus ook de groene transitie naar duurzamer vervoer kunnen belemmeren. De maatregel zou namelijk traditionele autobouwers beschermen, en hiermee ook de traagheid waarmee zij momenteel bezig zijn om hun industrie te verduurzamen naar elektrische voertuigen.

Concurrentie werkt namelijk als een belangrijke stimulans om sneller te verduurzamen. Als deze concurrentie er niet was, dan zou het aandeel van traditionele brandstofauto’s nog een stuk hoger liggen. De impact van de importmaatregel van de Europese Unie kan de transitie naar elektrische voertuigen dus flink gaan belemmeren.