Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Een EV kopen in 2025? Dit moet je weten!

Ben je van plan om een (nieuwe) EV aan te schaffen in 2025? De overheid heeft deze elektrische transitie met subsidies en fiscale voordelen en regelingen ondersteund. Toch gaat er aankomend jaar het een en ander veranderen. In dit artikel lees je de belangrijkste punten die goed zijn om te onthouden. 

Subsidie en bpm-regeling stopt 

Tot eind 2024 konden particulieren profiteren van de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulier (SEPP). Het was echter al langere tijd bekend, maar vanaf 2025 zal de overheid deze SEPP-subsidieregeling niet meer voortzetten. Dit betekent dat particulieren geen directe financiële steun meer zullen ontvangen van de overheid bij de aanschaf van een EV

Deze subsidieregeling steunde particulieren die een nieuwe EV willen kopen met een bijdrage van 2950 euro subsidie. Voor een gebruikt model stond dit op 2000 euro aan steun. Het kabinet besloot echter halverwege 2024 dat de overheid lang genoeg had bijgedragen aan het stimuleren van elektrisch rijden, en besloot deze subsidie dus vanaf volgend jaar stop te zetten. 

Daarnaast worden EV’s vanaf 2025 ook een stukje duurder omdat er veranderingen zijn in de wegenbelasting-regeling (bpm). Vanaf 2025 zal er een vast bpm-tarief voor elektrische auto’s gelden van 667 euro per auto. Voorheen werden EV’s vrijgesteld van deze belasting. 

Welke voordelen kun je krijgen in 2025? 

Door het stopzetten van de SEPP-subsidieregeling en het verhogen van het bpm-tarief zal het een stuk moeilijker worden voor particulieren om voordeliger een elektrische auto te kopen. Gelukkig zijn er echter ook nog een paar voordelen wat overstappen op elektrisch rijden nog steeds aantrekkelijk maakt. 

Volledig elektrische EV’s profiteren vanaf 2025 van 75% korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb). Vooral bij grote voertuigen kan dit een flinke besparing opleveren. Houdt echter in het achterhoofd dat ook deze regeling vanaf 2026 een flink stuk gaat afnemen. Vanaf 2030 zal je namelijk het volledige mrb-tarief betalen, dat gelijk staat aan auto’s met traditionele verbrandingsmotor. 

Zakelijke EV-rijders blijven genieten van voordeel 

Zakelijke EV-rijders ontvangen nog steeds fiscale voordelen voor elektrisch rijden. Zo is het bijtellingspercentage van 16% naar 17% gestegen, waardoor het nog steeds onder de 22% regeling ligt die geldt voor verbrandingsmotoren. Het drempelbedrag blijft daarnaast 30.000 euro in 2025. Het verlaagde bijtellingspercentage van 17% geldt dan ook voor deze eerste 30.000 euro. Hierboven geldt de normale bijtelling van 22%. 

Dit bijtellingspercentage staat vast voor 5 jaar, waardoor zakelijke rijders deze fiscale voordelen dus voor langere tijd kunnen benutten. Elektrisch zakelijk rijden blijft dus nog aantrekkelijk, ongeacht het langzaam stijgende bijtellingspercentage. Het is echter goed om te weten dat vanaf 2026 ook hiervoor de voordelen komen te vervallen. Vanaf dan zullen zakelijke EV-rijders namelijk hetzelfde standaard bijtellingstarief krijgen dat is gesteld voor traditionele verbrandingsmotoren. 

Focus op infrastructuur 

Hoewel veel van de directe subsidies voor EV’s vanaf aankomend jaar gaan vervallen, is de overheid van plan om investeringen te focussen op laadpalen en infrastructuur. Elektrisch rijden wordt steeds populairder in ons land en een goed functionerend laadnetwerk is daarom cruciaal om de elektrische transitie verder te stimuleren. 

Vooral nu autofabrikanten steeds meer betaalbare elektrische modellen op de markt brengen, wordt elektrisch rijden voor steeds meer mensen toegankelijker. De dalende prijzen voor elektrische auto’s is ook te danken aan het toenemende aantal gebruikte EV’s die op de markt verschijnen. Voor steeds meer Nederlanders is een tweedehands elektrische auto betaalbaarder aan het worden, waardoor zij ook sneller overstappen op elektrisch rijden.