Aantal EV’s dat vlam vat de afgelopen drie jaar verdubbelt

Uit de nieuwe cijfers van het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid – afgekort NIPV – is gebleken dat het aantal elektrische voertuigen dat in de brand vliegt flink is toegenomen. Waar in 2021 58 elektrische auto’s waren uitgebrand, zijn dit er in 2024 201. Dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee voor onder andere de hulpdiensten. Ondanks de toename, loopt dit wel in lijn met het aantal elektrische voertuigen op de weg. Is een elektrische auto brandgevaarlijker? En wat kan je zelf doen om brand te voorkomen? Ontdek het in deze blog.

Kans dat een elektrische auto in de brand vliegt

Vaak wordt er ten onrechte gedacht dat elektrische auto’s eerder in de brand vliegen dan brandstofauto’s. Elektrische voertuigen vliegen namelijk niet eerder in de brand dan ‘normale’ auto’s. Wel is het moment waarop de vlam vat afwijkend in vergelijking met een benzine of dieselvoertuig. Bij een benzine of diesel is de kans op brand tijdens het rijden het grootst. Dit terwijl bij een EV juist het moment van opladen risicovol is. Er zijn namelijk meerdere technische handelingen nodig, waardoor de kans op brand toeneemt.

Maatregelen autofabrikanten

Tegenwoordig nemen autofabrikanten al de nodige maatregelen om de accu brandveiliger te maken. Zo worden er steeds vaker LFP-accu’s gebruikt. Dit wordt ook wel een Lithium ijzerfosfaat accu genoemd of een Lifepo4 accu. De negatieve pool is hier gemaakt van ijzerfostaat, wat minder snel vlam vat. De stabiele samenstelling van de accu zorgt er immers voor dat er minder snel oververhitting en kortsluiting plaatsvindt. Vandaar dat je dit type accu steeds meer tegenkomt in onder andere elektrische heftrucks, palletwagens en orderpicktrucks. Nog een belangrijk voordeel: de lithium ijzerfosfaat accu’s gaan ook nog eens langer mee. Zo kunnen er duizenden laadmomenten plaatsvinden, zonder dat de capaciteit daalt.

Geen verbod op laadpalen in parkeergarages

Ook al is bekend dat brand bij een elektrisch voertuig vooral gebeurt tijdens het laden, vindt het NIPV het niet nodig om laadpalen uit parkeergarages te verwijderen. Integendeel: dankzij de nieuwe EPBD-regels wordt laadinfrastructuur bij gebouwen juist verplicht vanaf het tweede halfjaar van 2026. Om onveilige situaties te voorkomen is het wel belangrijk dat je als elektrische voertuig bezitter je houdt aan de adviezen.

Regels en adviezen voor het veilig opladen van je EV

Er zijn een aantal maatregelen die je kunt nemen om de brandveiligheid te garanderen, waaronder:

  • Maak gebruik van mode 3 of 4 laden. Hierbij kan de laadpaal communiceren met het voertuig en het stroomnet. Dit wordt ook wel gecontroleerd laden genoemd. Pas als er een geschikte laadstroom is, kan de accu worden opgeladen.
  • Plaats laadpalen op een strategische plek. Zorg er bijvoorbeeld voor dat hulpdiensten goed bij je EV kunnen in het geval dat er zich een noodsituatie voordoet.
  • Het installeren van een speciale schakelaar. Je kunt zelfs de schakelaar koppelen met een brandmeldinstallatie.

Wil je het minste financiële risico lopen tijdens een brand, dan kan je het beste een verzekering afsluiten op basis van beperkt caso of allrisk. Doet er zich toch kortsluiting voor of vindt er oververhitting plaats, dan wordt de brandschade aan je elektrische auto vergoed. Wil je meer weten over de autoverzekeringen? Ontdek onze speciale keuzegids.