Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Hoewel de elektrische transitie van het wagenpark niet zonder moeite verloopt, zijn er onlangs twee rapporten uitgebracht die de toekomst van elektrisch rijden toch weer wat rooskleuriger schetsen. Gartner, een aangeprezen onderzoeksbureau, en Goldman Sachs, bekend als internationale investeringsbank, stellen namelijk dat vanaf 2027 de aanschafprijs van een EV onder die van een traditionele verbrandingsmotor zal liggen. Dit komt door de snel dalende productiekosten van elektrische auto’s.
Momenteel ligt de aanschafprijs van een EV nog flink boven een auto met verbrandingsmotor. Waar de benzineauto Peugeot 208 momenteel op een prijs van € 24.050 ligt, is zijn elektrische tegenhanger Peugeot E-208 ruim € 10.000 duurder met € 35.320.
Dit grote verschil is te schrijven aan twee oorzaken. Ten eerste zijn de productiekosten van een EV nog erg hoog, wat vooral te wijten is aan de dure batterijpakketten. Ook is het productieproces van EV’s nog niet zo erg gestroomlijnd als bij verbrandingsmotoren. Hierdoor duurt het dus langer om een elektrische auto te produceren, wat ook weerspiegeld wordt in zijn prijs.
De rapporten van Gartner en Goldman Sachs verwachten dat deze hoge kosten de aankomende jaren snel kunnen gaan dalen. Aan de ene kant wordt verwacht dat batterijen goedkoper gaan worden. Dit komt doordat de prijs van essentiële grondstoffen voor het produceren van batterijen, zoals lithium, nikkel en kobalt, de laatste jaren al goedkoper aan het worden is. Ook zorgt technologische innovatie voor efficiëntere batterijen, die ook de prijs omlaag brengen. Door deze ontwikkelingen verwacht Goldman Sachs dat de prijs per kilowattuur op 89 euro zal liggen in 2025. Dit zal een daling van ruim 40 procent zijn ten opzichte van 2022.
Daarnaast stappen er ook steeds meer autofabrikanten over op aparte voertuig platforms voor elektrische auto’s. Dit zorgt ervoor dat de assemblage sneller verloopt en elektrische voertuigen ook van de rollende band kunnen worden geproduceerd. Door deze snellere productie zal de productieprijs ook steeds lager komen te liggen.
Het productieproces zal dus efficiënter worden en de dalende kosten van essentiële grondstoffen wordt ook bijdragen aan lagere productiekosten. Daarom verwacht men dat in 2027 de aanschafkosten van een EV gelijk zullen liggen dan die van een benzinemotor. De nieuwste EV-modellen zouden zelfs goedkoper kunnen zijn. Wel hangt dit onder andere af van de mijnen en de import tax gevraagd voor Chinese EV’s. Meer weten? In deze blog lees je meer over deze genoemde importtarieven.