Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Uit onderzoek van de grootste leasemaatschappij van Nederland blijkt dat veel werkgevers ervoor kiezen om de laadkosten voor hun personeel te betalen. Vooral bij leaseauto’s wordt deze trend gezien. Ook blijkt uit datzelfde onderzoek van Ayvens dat de overstap naar elektrisch rijden actief wordt gestimuleerd op de werkvloer. Inmiddels is bijna een op de drie zakelijke leasevoertuigen er een met een elektromotor.
De kosten voor het rijden van een elektrisch voertuig neemt toe. Dit wordt mede veroorzaakt door de overheidssubsidies en kortingsregelingen die komen te vervallen. De financiële maatregelen om elektrisch rijden te stimuleren worden sneller afgebouwd dan eerder aangegeven, waaronder de belastingkorting voor laadexploitanten. Sinds 1 januari 2025 is het opladen bij een publieke laadpaal gemiddeld al met 13% toegenomen. Zeker in de provincie Utrecht ben je duurder uit. De openbare laadpalen zijn hier namelijk twee keer zo duur als de goedkoopste. Experts verwachten in totaal een toename tot 30%.
Veel organisaties leggen de focus op verduurzamen. Een elektrische auto aanschaffen of leasen draagt hieraan bij. Leasemaatschappij Ayvens laat weten blij te zijn met de manier waarop werkgevers omgaan met EV-leaserijders. 65% van de bijna 400 bedrijven die meededen aan het onderzoek bieden hun medewerkers de mogelijkheid om op werk het voertuig op te laden. Bij grotere ondernemingen ligt dit percentage nog hoger, met 72%. Bijna de helft van de ondernemingen vergoeden daarnaast de kosten voor snelladen. Bij 30% van de ondervraagde bedrijven is het zelfs mogelijk om een thuislader te laten installeren op de kosten van de zaak. Dit heeft als grootste voordeel dat je bespaart op stroomkosten en altijd beschikt over een volle accu als je richting je werk gaat.
Je zou denken dat werkgevers hun medewerkers instrueren om vooral op werk of aan huis hun EV op te laden. Toch blijkt dat maar 43% dit actief doet. Bij 26% van de organisaties wordt hier zelfs helemaal niks mee gedaan, ondanks de toenemende kosten bij publieke laadpunten. Sander Plei, algemeen directeur van Ayvens Nederland, geeft aan dat hier een mogelijkheid ligt om te besparen op de laadkosten. Om dit in de toekomst te kunnen realiseren is het essentieel om te weten wat het tarief bij openbare laadpalen bedraagt, net zoals bij het tanken van benzine of diesel. Aanbieders van laadpunten kunnen op deze manier eenvoudig bijdragen aan de transitie naar elektrische mobiliteit.