Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

45% van de transportbedrijven stoppen door zero-emissiezones

Uit onderzoek van OndernemersClaim – voorheen MKB-Claim – is gebleken dat meer dan 45% van de kleine transportondernemers en zzp’ers noodgedwongen moeten stoppen met werken, dankzij de invoering van zero-emissiezones. Hierbij gaat het om ondernemingen met minder dan 10 medewerkers en zelfstandigen. Wat houdt een zero-emissiezone in en wat zijn de gevolgen voor ondernemers? Ontdek het in deze blog!

Dit houdt een zero-emissiezone in

Een zero-emissiezone – afgekort ZES – wordt op steeds meer plekken ingevoerd. In het gebied waar de regeling wordt ingevoerd zijn bedrijfswagens en vrachtwagens die schadelijke fijnstof en CO₂ uitstoten verboden. Dit is net wat strenger dan milieuzones, waar deze milieuvervuilende voertuigen worden geweerd. Voor ondernemers brengen de steeds meer zero-emissiezones de nodige uitdagingen met zich mee. En dat terwijl het verbod tussen 2025 en 2030 in zal gaan voor in totaal 29 steden. Je mag vanaf dat moment de zone bereiken met een voertuig op elektriciteit of waterstof.

De gevolgen voor ondernemers

Met name in de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant, Gelderland, Noord-Holland en Limburg zijn er veel gedupeerde ondernemers en zelfstandigen ten gevolgen van de invoering van zero-emissiezones. De gevolgen zijn zelfs zo groot dat bijna de helft van de ondernemers aangeeft niet meer op plek van bestemming te kunnen komen en hierdoor te maken hebben met werkverlies. Van deze groep moet 43% verplicht elektrische vrachtwagen aanschaffen. Goed voor onder andere het milieu en het geluidsoverlast in de steden.

Helaas brengt deze transitie ook de nodige uitdagingen met zich mee. Een belangrijke rol speelt het beperkte laadnetwerk in combinatie met lange wachttijden. Ook de kosten voor aanschaf van een zakelijke elektrische wagen zijn niet mis. Sommige respondenten geven zelfs aan een prijsverschil in te calculeren van meer dan 200 duizend euro. Deze toenemende kosten zijn niet voor elke ondernemer te betalen. Hierdoor betekent dit voor veel ondernemers dat zij noodgedwongen moeten stoppen met hun werk.

Beperkte bereidheid tot transitie

Het doel van de overheid met ZES is om de overstap naar elektrisch rijden te versnellen. Toch blijkt uit het onderzoek dat maar 8 % daadwerkelijk is overgestapt op een bedrijfswagen of vrachtwagen met een elektromotor. Ook geeft tot wel driekwart van de ondernemers aan de noodgedwongen overstap niet te maken. Slechts 20% zal wel de transitie maken binnen nu en de komende 4 jaar. Wel wordt de ontwikkeling omtrent het laadnetwerk en waterstof nauwlettend gevolgd in de hoop een weloverwogen beslissing te kunnen maken.